I najiskusnijim oceanskim regatnim jedriličarima i onima koji krstare uz obalu sigurnost na moru trebala bi biti prioritet. Praksa i iskustvo iz regata diljem svijeta, uključujući najteže uvjete Južnog oceana, mogu se primijeniti na jedriličare svih razina znanja i iskustva. Predsjednik North Sailsa i veteran offshore jedrenja, Ken Read, podijelio je s nama svoje savjete i najbolje protokole za plovidbu otvorenim morem.

 

 

Očekujte neočekivano

Za Reada, njegove prve tri regate do Bermuda ističu se kao ključna iskustva po pitanju sigurnosti na moru. Prvu je odjedrio 1980. na jedrilici Fiddler - Peterson 41. Tad su Read i njegova posada udarili u veliki plutajući kabel na otvorenom oceanu. Kabel se omotao oko kobilice i skoro odrezao kormilo. Od tog trenutka Read je shvatio da se na moru može dogoditi stvarno bilo što neočekivano.
Drugi put, 1986. jedrio je na J41 - Aja, kad je jedan član posade rano ujutro upalio kuhalo da skuha kavu, a završilo je s alkoholom po cijeloj kabini. Unutrašnjost broda, zajedno s nekoliko članova posade, bile je zahvaćena požarom. Alkohol je brzo izgorio, ali je jedan član posade zadobio ozbiljne opekotine.
Od tog trenutka Readu je uvijek jedan od prvih koraka upoznavanja s jedrilicom da sazna gdje se nalaze svi aparati za gašenje i jesu li odgovarajuće vrste aparata za različite izvore plamena postavljeni na odgovarajuća mjesta.

1992. godine, na S&S 66 - Kodiak, Read je naučio važnost vježbi spašavanja čovjeka u moru u situacijama kad je član posade bačen s palube po mraku dok je brod na valovitom moru... "Krenuli smo u naš potpuno istrenirani manevar brzog zaustavljanja. Tresli smo u vjetar, spustili flok. Ja sam bio za kormilom. Trimer glavnog jedra, Tom Scott, stalno je imao svjetiljku usmjerenu na plivača. Kružili smo oko njega koristeći samo glavno jedro. U trenutku kad smo bili bokom uz njega četvorica su ga zgrabila i povukla iz mora i za pet minuta ponovno smo bili u regati s mokrim članom posade ali u kompletnom broju."

Da nije bilo čestog uvježbavanja tog manevra postojala je šansa da ishod bude mnogo gori.

Ono u što se Read najviše pouzdaje je harness... "ako ste privezani, ne možete pasti preko ograde. To je suština! Ne morate koristiti MOB gumb (man over board gumb na GPS-u) jer to je posljednja stvar na svijetu koju želite pritisnuti!"

 

 

Outfit dana

Kad je Read krenuo s offshore jedrenjem nije dobivao baš mnogo savjeta što da ponese sa sobom, ali sad je iskusni profesionalac.
U jednom trenutku, njegova oprema za Južni ocean bila je sastavljena od sedam ili osam slojeva gore i četiri sloja ispod. Ipak, za prosječnog jedriličara, njegova preporuka broj jedan je gornji sloj s nepropusnim ovratnikom. Ako nemate "brtvu" uz vrat more ulazi u gornje temeljne slojeve i uzrokuje se nelagoda do kraja jedrenja.

Spremište za odjeću također je važno. Neuredan brod je nesiguran brod. Read predlaže razvlačenje traka uz rub kreveta za vješanje suhih čizama i posebno mjesto za vješanje opreme za loše vremenske uvjete koju ne koristi posada koja nije u gvardiji.

"Od kad sam se počeo baviti offshore jedrenjem, jedna od važnih stvari postala mi je pravilno upravljanje svojom opremom, u smislu da je ne odlažem na različitim mjestima, da sam siguran da ću uzeti sve što treba kad moram na brzinu izaći na palubu."

Read također spominje da su u posljednje vrijeme postale popularne kacige sa štitnicima za lice, za loše vrijeme, kad more ide preko palube, zaštita za lice može napraviti veliku razliku zaštitom za uši i oči.

 

 

Hrana i piće

Najčešća zabluda u offshore jedrenju je da loše vrijeme može biti izgovor za ignoriranje kuhanja.

"Kad počne biti grubo, ne možete takve uvjete koristiti kao izgovor da ne kuhate. To su trenuci kad svejedno trebate unositi hranu jer hrana i voda znače i fizičku i psihičku snagu. Kad prestanete jesti i piti počinju greške."

Što se tiče hidratacije, koliko god bilo neugodno ustajati za vrijeme odmora od gvardije da bi se otišlo u WC, isplati se prekinuti odmor. Dehidracija je jedan od najopasnijih propusta u offshore jedrenju.
Read također sugerira da svaki član posade cijelo vrijeme sa sobom ima svoju bocu s vodom.

Na većini racer-cruisera, kuhinja je postavljena za korištenje dok je brod vezan ili na muringu, ali posada mora jesti i tijekom jedrenja. Read predlaže da se pripremite za najgore ako je korištenja kuhinje na jedrilici preteško. Njegov omiljeni obrok na moru je maslac od kikirikija i žele u ovitku.

"Moglo je biti 4 ujutro, a ti si bio budan cijelu noć, i stvari su loše, a ti si u navigacijskoj stanici, i odjednom si napraviš sendvič s maslacem od kikirikija i želeom. I tad svijet postaje bolje mjesto."

Imati organiziran prostor za začine i kečap koji će dati malo okusa dehidriranim ili jednostavnim obrocima mnogo znači, a slatkiši skriveni po brodu uvijek podižu moral.

"Ne zaboravite malo slatkiša. Kad ste na pola gvardije i netko se popne na palubu s vrećicom slatkiša, to je poput obroka s pet zvjezdica. Nisam veliki ljubitelj slatkog, ali to je bila najbolja stvar koju si ikada mogao imati u određenim trenucima."

 

 

Zaboravite svoj fini pribor

Najbolje moguće posude za hranu na moru su zdjele i posude od nehrđajućeg čelika. Izdržljive su i lako se čiste, posebno u uvjetima kad more ide preko palube.
Read se prisjeća etape Volvo Ocean Racea gdje je posada u bazi podijelila posadi na jedrilici sendviče za polazak.
Nakon što su započeli jedriti tu etapu, shvatili su da njihov metalni pribor za jelo nije vraćen na brod, pa su zapeli s nekoliko plastičnih pribora koji su im morali izdržati cijelu etapu!

 

 

Potrebno

Za Read postoji nekoliko predmeta bez kojih ne bi trebali isploviti, nož kojeg možete otvoriti jednom rukom, ručna svjetiljka s visokim brojem lumena i čeona lampa s mogućnošću korištenja crvenog svjetla.
Crveno svjetlo štiti vaše i oči posade dok se krećete iznad palube ili ispod, noću, dok se ostali možda odmaraju.

Svjetiljka s visokim brojem lumena mogla bi pomoći u izbjegavanju opasnih situacija.


"Nema ništa gore nego imati loše svjetlo noću. a pokušavate gledati u jedra, vidjeti nešto u moru, vidjeti čovjeka u moru. Ili ako tražite škotinu spinakera prije podizanja novog, u bilo kojoj situaciji nemojte štedjeti na baterijskoj lampi i pobrinite se da bude mala i uvijek u vašem džepu."

Što se tiče postavljanja pravila za članove posade, Read živi prema sljedećem:

  1. Popnite se na palubu pet minuta prije početka gvardije. Nikad nemojte kasniti. Budite spremni za rad.
  2. Prođite kroz cjelovito izvješće s dolazećim članovima nove gvardije prije nego odete ispod palube kad je završena vaša smjena.
  3. Namjestite svoj krevet kad izađete iz njega, pokažite poštovanje.
  4. Nemojte smočiti vreću za spavanje. Ikad.
  5. Ponesite vodootpornu torbu i organizirajte svoje stvari. Sve što se baca okolo baca se u smeće.
  6. Uvijek pomozite u pripremanju hrane i kave.
  7. Budite prvi koji će obaviti prljav posao, povedite svojim primjerom, očistite kaljužu, ostali e slijediti vaš primjer.
  8. Kad se mijenjaju jedra prvi izađite iz kreveta i popnite se na palubu.
  9. Pokušajte rasporediti izmjene jedara da se događaju tijekom smjene gvardije.
  10. Kao navigator, upoznajte što više ljudi sa strategijom i nemojte se frustrirati kad odgovarate na sito pitanje 10 puta!

 

 

 

Back To Top