Oprezan pristup regati klase Melges 24 u Rovinju, koja je bila četvrta iz ciklusa CRO Melges 24 Cupa i prva iz European Sailing Series 2022, od strane hrvatskih jedriličara na kraju se pokazao kao pristojno respektiranje znatno iskusnijih protivnika u ovoj klasi, a sama regata je pokazala da su naši jedriličari dovoljno dobri i u konkurenciji koja u ovim jedrilicama jedri višestruko dulje od njih.

Na regati je jedrilo 29 posada i to iz Italije, Mađarske, Slovenije, Austrije, Njemačke i naravno Hrvatske s tim da su domaći jedriličari i jedriličarke činili točno 50% flote.

Program regate odrađen je u potpunosti, odnosno svakog od tri dana odjedrilo se po tri plova. Skoro pa idealno upoznavanje Europske flote s hrvatskim kolegama.

Što se samog jedrenja tiče tu je do sad rečeno manje više sve i dojam s regatnog polja mogao se steći s objavljenih videa i fotogalerija, ali svejedno evo jednog kraćeg rezimea.

Posade su se okupljale već od srijede, a posljednji su stigli u četvrtak koji će im sigurno ostati u lošem sjećanju jer je kiša padala kao da nikad neće stati. Prolom oblaka otežao je i praktički onemogućio, bilo koje veće radove po jedrilicama i mogućnost treninga sveo na minimum.

Tijekom noći kiša je prestala, ali naoblaka je ostala iduća dva dana pa se jedrilo po dosta tmurnom vremenu.

I u petak i u subotu puhalo je iz trećeg kvadranta s tim da je u subotu dojam bio da je vjetar jači, dok je stanje mora stvarno bilo dosta zahtjevnije. U petak su najviše posla imali taktičari s obzirom da nije bilo pretjerano valovito, ali zato je na regatnom polju bio zamjetan utjecaj južnog kurenta koji je poznata varijabla na svakoj regati koja se jedri u akvatoriju Rovinja. Jednako kao što su to iskusili sudionici ACI Match Racea ne toliko davnih godina prošlog tisućljeća ili jedriličari na bolidima klase RC44 prethodnog desetljeća i ekipe iz malenih Melgesa morale su birati između zone bliže kopnu gdje je kurenat bio slabiji, ali i s manje vjetra (jer je to područje nešto zaklonjenije od onog koje je više vani) i vanjske zone gdje jače puše, međutim tu je i tok morske rijeke s juga znatno jači.

Posljedica je bila da su poznavatelji lokalnih prilika odmah birali lijevu stranu regatnog polja za jedrenje prema oznaci orce. Desnu stranu birali su oni koji su lošije startali, pa da već od starta ne budu osuđeni na neuspjeh zbog jedrenja u drugom redu i da bar teoretski imaju nekakve šanse morali su pokušavati s desnim "kornerom". Istina, u pojedinim plovovima ta strana bila je dobitna u jedrenju niz vjetar, ali bila je značajno nepopularniji izbor većine taktičara. Kako je dan ulazio u poslijepodnevne sate pritisak se ujednačeno širio cijelim regatnim poljem pa je i to vjerojatno bio razlog ostanka na lijevoj strani i smanjivanju broja pojalabandi nakon obilaska offseta.

Sami startevi bili su disciplinirani s malim brojem prijestupa, a ni članovi juryja nisu imali previše posla na moru.

U subotu je stanje mora bilo izrazito valovitije i od kormilara se tražilo mnogo više koncentracije za održavanje brzine jedrilica. Vjetar je prvo puhao iz smjera jugozapada, da bi kasnije otišao u lijevo i smjer iz čistog juga. Snaga mu je bila između 7 i 12 čvorova, dok je nebo i dalje bilo oblačno uz kratkotrajne proboje rijetkih zraka sunca.

Neke od naših vodećih posada u ACI marinu Rovinj, koja je bila baza eventa, stigli su tog jutra malo rezerviraniji i s nižim očekivanjima nego u petak. Logika im je bila da su u petak iznenadili strane favorite s obzirom da im je skoro svima ovo bila prva regata u sezoni, a našima već četvrta. Nakon što su upoznali regatno polje i konkurenciju, po njihovim razmišljanjima, stranci su u subotu trebali krenuti s demonstracijom svoje prave snage.

Ova predviđanja su donekle bila i točna, pojedine talijanske posade počele su malo više dolaziti do izražaja na moru, ali i za razliku od prethodnog dana kad je samo Mataran 24 pobijedio u jednom od jedrenja, u subotu su se tim trofejem uz njih mogli pohvaliti i momci s Fjonde. S druge strane Mataran je u prvom subotnjem plovu ušao 23. što im je ujedno i najlošiji rezultat na regati. Uz spomenutu drugu pobjedu imali su i jedno 8. mjesto i ukupni prosjek ih je i dalje držao na čelu generalnog plasmana.

S mnogo manjim oscilacijama od Matarana Universitas Nova i Panjić zatvaraju taj dan, a opasno im se počela približavati i posada jedrilice Strampapa koji su pobijedili lani na otvorenom dijelu Prvenstva Hrvatske.

Kako je dan odmicao tako je vjetar slabio i nakon povratka u marinu krenulo se s predviđanjima za nedjelju da li će prognoza pogoditi da će ona možda biti dan bez jedrenja.

Stvarno, nedjeljno jutro bilo je poprilično tiho po pitanju vjetra, ali zato je napokon doživljen pravi proljetni ugođaj. Mnogo sunca i ugodnih boja mamilo je na isplovljavanje i iščekivanje proljetno/ljetnog scenarija, odnosno razvoj maestrala.

Nakon sat-dva čekanja, stvarno je vjetar i krenuo pratiti sunce i nakon finog korigiranja polja moglo se krenuti s jedrenjem.

Ovog puta taktike jedrenja morale su se prilagoditi novoj situaciji jer je sad cijelo regatno polje bilo u jednakom kurentu. Ovog puta osim izbora strane uz pin, nije bilo loše ni ako se startalo na sredini linije. Naravno, po uvjetima kad je puhalo 7-8 čvorova apsolutno nije dolazilo u obzir da se starta iz drugog reda i očekuje dobar plasman u tom jedrenju!

Kao što to obično biva u ovakvim uvjetima, dionica startna linija - oznaka orce bila je ključna za nastavak regate. Najnapetije situacije događale su se na samoj orci gdje bi se desilo poneko ubacivanje, ali ako neka vira u toj prvoj etapi nije bila dobro odrađena ili napravljena u krivom dricu jedino što se moglo očekivati je bilo priključivanje u vlakić i održavanje svoje pozicije do samog kraja.

Tu i tamo netko bi se pokušao odvojiti nakon okreta offseta, ali uglavnom su to bili mali poremećaji rasporeda ostvarenog na prvoj orci.

U ovim uvjetima naše posade nisu bile toliko uspješne kao prethodna dva dana. Postoljem su se mogli pohvaliti samo ekipe Panjića i Universitas Nove koji su osvojili sva tri treća mjesta.

Apsolutni pobjednici nedjelje bili su momci s jedrilice Gilles koji su uknjižili 2. i dva prva mjesta. Ako se gleda po broju pobjeda ova posada je najbolja na regati jer su čak tri puta pobijedili. Također, analizom ostatka njihovih rezultata može se reći da su oni bili najozbiljniji pretedenti na ukupnu pobjedu, međutim toliko su oštro jedrili da su čak dva puta bili kažnjeni s UFD-om zbog preuranjenog starta i to im je opravdanje zašto su regatu završili na šestom mjestu.

I na kraju, kad se zbroje i oduzmu svi rezultati zlato odnosi Strambapapa s 38 bodova, srebro Mataran 24, a broncu Panjić.

Ovo je definitivno bio najlošiji dan ekipe Matarana, dok su Biograjci briljirali i do postolja stigli s jednakim brojem bodova kao i Trogirani. Obje posade imale su ih 46.

Samo dva boda iza Panjića završila je posada Universitas Nove. Da su samo malo bolje odjedrili u subotu vjerojatno bi osvojili srebro, ali što je tu je... Među najboljih deset imali smo još jednu posadu, a to su bili Opatijci s Fjonde. Uz spomenuti bljesak iz petog jedrenja imali su još četiri rezultata u top 10, te regatu završavaju sa 69 bodova.

Ostale naše posade rasporedile su se po cijeloj ljestvici, a kompletne rezultate možete pronaći na ovom linku.

Nakon ove regate slijedi malo dulja pauza što se tiče CRO Melges 24 Cupa, dok se Europski kup nastavlja regatom u Trstu krajem travnja.

Domaća pauza trajat će do kraja ljeta, razlog je uobičajen a to je turistička sezona i charter industrija uz koju je profesionalno vezana velika većina aktivnih jedriličara. U svakom slučaju period koji će dobro doći za planiranje novih aktivnosti klase Melges 24 u Hrvatskoj, jer su se na do sad održanim regatama otvorila neka pitanja koja su vrlo važna u logističkom pogledu.

Kao što svi čitatelji znaju, jedrilice klase Melges 24 pd regate do regate uglavnom putuju cestovnim rutama. Na mjestu održavanja regata okuplja se velik broj trajlera i automobila. Uz odgovarajući broj vezova najvažnije je da je u neposrednoj blizini na raspolaganju zaklonjeni dio lučice/marine s dizalicom i slobodnim pristupom trajlerima. Naravno, da je negdje u blizini i dovoljno velik parking na koji se mogu parkirati sva vozila i svi trajleri. Također organizatori moraju osigurati i odgovarajući broj plovila za postavljanje regatnog polja, odnosno gumenjaka za jury i članove RO.

Problematika ovih zahtjeva posebno je došla do izražaja u Rovinju gdje su službeni nositelji organizacije bili članovi lokalnog JK Maestral i lokalna ACI marina.

Međutim, riječ je o malenom klubu koji nije logistički jak, pa su članovi klase Melges 24 dopremili svoje privatne gumenjake, a jedan dio posudili iz Kvarnerskih jedriličarskih klubova, dok su im u dijelu poslova pomogli i članovi AJK Universitas koji su doputovali iz Splita.

S druge strane, iako je regata bila smještena u jednoj od najljepših ACI marina u njoj nisu mogli spuštati i dizati jedrilice, jer u njoj nema dizalice, pa su to morali obavljati s druge strane Rovinjskog poluotoka. To je na toj lokaciji išlo brzo. U blizini bio parking s trajlerima, ali na proglašenju pobjednika koje je bilo u ACI marini na kraju su bile samo tri nagrađene posade...

Nastavak natjecanja za hrvatski kup je u Splitu i Zadru. U Splitu regate organiziraju JK Labud i JK Mornar, klubovi koji su logistički dosta dobro opremljeni, a i lani je na istoj lokaciji PH odrađeno na najvišem nivou pa vjerojatno neće biti problema ni ove godine čak i ako se na ovim regatama okupi broj jedrilica sličan ovome iz Rovinja. A Prvenstvo Hrvatske za 2022. bit će u Zadru. JK Uskok je također bio domaćin brojnih jedriličarskih natjecanja sa sličnim logističkim zahtjevima i članovi su mu dovoljno iskusni da tako velike regate glatko odrade.

Generalni dojam je da bi najbolje bilo kad bi klasa Melges 24 uspjela postići dogovor s nekima od hrvatskih marina jer bi se stres organizacije i realizacije regata mnogim članovima klase značajno smanjio i mogli bi se više koncentrirati na jedrenje.

Potencijalni sponzori dobili bi vrhunsku promidžbu na Europskoj, pa i svjetskoj razini i generalno bi to bila win-win situacija jer gledajući uvjete jedrenja u Hrvatskoj i kvalitetu naše flote sigurno bi još nekoliko regata moglo imati posjećenost poput regate u Rovinju!


Fotogalerije iz Rovinja možete pronaći na priloženim linkovima: