Prva regata CRO Melges 24 Cupa za 2022. godinu završila je kao fenomenalna najava aktivnosti ove klase u Hrvatskoj, a JK Orsan se pokazao kao vrlo dobar domaćin i organizator i ovako (pogotovo logistički) zahtjevne regate.

Ukupno je na regati nastupilo 13 posada koje su u Dubrovnik počele pristizati već od četvrtka. S obzirom na potrebu spuštanja u more 12 jedrilica, njihovo opremanje, te testiranje i trening na moru, to je nešto što je nužno i što je jedan od elemenata koji ovu klasu čini drugačijom od ostalih. Naravno, armavanje brodova dodaje novu dimenziju ovim druženjima, kao i povećavanje tehničkih znanja i vještina mlađim generacijama jedriličara i jedriličarki jer se u tom predregatnom periodu imaju priliku susresti sa stvarima koje nemaju prilike vidjeti i iskusiti u većini "malih klasa".

Naravno, osim što je tu riječ o kompleksnijem sastavljanju jedrilica nego što je to slučaj kod Optimista i ILCA, ovdje imaju priliku neposredno vidjeti što znači "tenzija u sarćama", odnosno različite postavke pri namještanju jarbola i kolika je važnost pravilnog izbora određenih vrijednosti za određene uvjete jedrenja. S druge strane ovdje također najbolje dolazi do izražaja značaj timskog rada cijele posade, što je većini mladih jedriličara nepoznato s obzirom da cijelu svoju karijeru provedu u jednosjedima. Da ne bi bilo zabune, nije riječ o kritici, već samo o primjedbi s obzirom da se vrlo mali broj naših klubova njeguje jedrenje bar u dvosjedima, a oni koji imaju u svom programu rada i jedrenje na pravim regatnim krstašima stvarno se mogu nabrojati na prste jedne ruke. Ali vratimo se samoj regati.

Akvatorij u kojem se jedrilo bio je u području na kojem i inače Orsanovci organiziraju svoje ostale regate. Brod RO-a se postavio ispred hotela President u blizinu Grebena, jer je vjetar dolazio iz četvrtog kvadranta.

Već od ranog jutra puhala je trambura s poprilično jakim refulima. Prosjek je bio između 20 i 25 čvorova, ali nije bilo niti govora o odgodama i eventualnim čekanjima da vjetar oslabi. Kasnije, tijekom jedrenja, vjetar je povremeno znao značajno oslabiti i istovremeno promijeniti smjer. Uglavnom je su te oscilacije išle u lijevo, prema tramontani i tada je znao padati na petnaestak čvorova. Međutim, takav smjer i snaga ne bi se dugo zadržavali, pa je RO morao stalno biti u pokretu i korigirati polje s Charlijem i po pitanju kursa i po pitanju duljine.

Ovakva situacija na moru rezultirala je čestim pritiskom na lijevu stranu polja, a osim toga u jednom plovu čak se morao signalizirati i prekid desetak minuta nakon starta jer se vjetar vratio u desno. U svakom slučaju vrlo težak dan bio je i za taktičare koji su bili pod pritiskom pravilnog izbora, a koji se na kraju mogao svesti i na kockanje s obzirom da je vjerojatnost pogreške bila vrlo velika.

Što se tiče samog snalaženja u polju, tu su najbolji pokazali zašto imaju taj pridjev. Već od prvog starta posade Universitas Nove, Point Onea i Panjića pokazale su da imaju najozbiljnije namjere u osvajanju ove regate. I ostale posade imale su zvučna imena u svojim crew listama, ali oslanjanje na pojedince bez pratećih treninga u ovakvoj konkurenciji ipak nije recept za uspjeh! Bilo je dosta situacija u kojima bi jedrilice bile u dosta dobrim pozicijama ili bi na oznake stigle nakon dobre vožnje kroz polje, ali svi članovi posade ne bi na vrijeme i uigrano odradili svoje radnje u kokpitu i došlo bi do nepotrebnih padanja u poretku. Sad, da li do te uigranosti doći skupljanjem sati na moru ili s organizatorom rada posade koji će pravovremeno signalizirati pojedinom članu što treba napraviti to ostaje na vlasnicima i onima koje su okupili. Činjenica je da do takvih situacija ne smije doći, jer se nepotrebno rasipaju bodovi osvojeni dobrim jedrenjem i kvalitetnim taktičkim odlukama.

Do kraja subote odjedrena su još dva plova iako se RO nadao da bi se možda mogao odjedriti i četvrti. Što se tiče količine vjetra takav scenario bio je realna, ali nestabilnost po smjeru uzela je svoj danak.

Rezultati u drugom plovu najavili su da će regata bodovno biti neizvjesna. Ciljnu ravninu prvi su presjekli momci na Point Oneu, dok su odmah iza njih doletjeli njihovi klupski kolege na Cezibordu, a dominaciju ovog kluba u ovom plovu potvrdila je posada Universitas Nove.

Treći favorit regate, Panjić, ovaj plov nije završio jer im je na prvom podizanju genakera došlo do njegovog zapinjanja na križu i paranja po vanjskom porubu, te su se povukli iz ovog plova s obzirom da u danim uvjetima nisu mogli konkurirati niti jednoj posada koja je imala leteće prednje jedro. Zato su se u idućem plovu vratili u najboljem izdanju i odnijeli pobjedu, a na postolju im se pridružuju Joyrunner i Yikes dok Universitas Nova i Point One u cilj ulaze kao 7. i 5. 

Bodovna situacija na kraju dana najbolje je odgovarala Point Oneu koji je proglašen jedrilicom dana u apsolutnoj kategoriji, kao i Mataranu 24 (Strilici) koja je bila 10. u generalnom plasmanu, ali zato najbolja u Corinthian skupini.

Osim Point Onea, bez velikog stresa nedjelju je dočekao i Universitas Nova, ali zato su Obi Wan, Yikes, Panjić, Joyrunner i Cezibordo bili unutar četiri boda razlike i svatko od njih bio je u mogućnosti osvajanja mjesta na postolju.

Drugi dan jedrenja osvanuo je prekrasno sunčan i s naznakom povlačenja jutarnjeg burina bez mogućnosti skorog razvijanja konkretnog vjetra iz bilo kojeg smjera. Situacija je bila takva sve do podne kad RO poziva flotu na more i priprema regatno polje za maestral.

Maestral je polako krenuo s popunjavanjem kanala između kopna i Elafita, a procjena da ga ima dovoljno za regularno jedrenje desila se oko 13 sati.

Ovog puta uvjeti za jedrenje bili su značajno drugačiji nego u subotu. Vjetar je bio značajno slabiji, nešto stabilniji u smjeru i ono što je sigurno bilo svima drago, manje hladno.

Dobru formu prikazanu u trećem plovu Panjić je nastavio prikazivati i u prvom nedjeljnom plovu. Na postolje se vraćaju Universitas i Point, a Cezibordo, Yikes i Mataran nastoje hvatati priključak.

Samo jedrenje nakon starta bilo je po 7-8 čvorova, ali kako se flota približavala oznaci orce tako je maestral krenuo s jačanjem i tada jedre po najjačem vjetru tog dana koji je išao i do 13-14 čvorova. Od starta, pa preko orce do gatea, Daleko ispred cijele flote bila je "studentska" posada, ali kasnije u drugom dijelu regate prolaze ih Biograjci. Slobodno se može reći da je ovaj plov bio jedan školski prikaz koliko je važna dionica jedrenja s genakerom u krmu. U orcu je to vrlo slično na svim jedrilicama, ali u ovoj klasi krma često rješava pitanje pobjednika!

Što se tiče posljednjeg plova, tu se vjetar stabilizirao na oko 8 čvorova, a smjer je bio više lijevo pa je oznaka orce morala biti postavljena u sjenu otoka Koločepa. Inače, u drugoj orci prethodnog plova postavljen je charlie na otprilike jednaku poziciju.

U petom plovu najbolje starta posada Matarana 24. Oni su dominirali regatom od početka, pa do kraja i tako ostvarili svoju prvu pobjedu u ovoj klasi. Inače je riječ o ekipi iz JK Trogir, a koji zajedno jedre na Melgesu 32 - Mataran 32. Za ovu regatu su iznajmili Strilicu, a po njihovim najavama možemo ih očekivati i u nastavku Cupa za 2022. godinu. Ovaj bod na kraju ih je smjestio na peto mjesto i donosi im pobjedu u Corinthian skupini.

Odmah iza njih u cilj ulazi posada Universitas Nove kojima je to bilo drugo drugo mjesto dana. Oni su definitivno bili najradosnija posada u finišu, jer su izračunali da imaju najmanje bodova, ali veselje im je pokvario Panjić koji je u cilj ušao ispred Ceziborda. Finalna suma, nakon odbacivanja, rezultirala je jednakim brojem bodova Panjića i Universitas Nove, ali jedna pobjeda više posade Luke Šangulina presudila je o rasporedu za prvo i drugo mjesto u generalnom plasmanu.

Ovaj plov Point One u cilj ulazi kao peti i s tri boda razlike u odnosu na dva prvoplasirana regatu završava s broncom.

Raspored ostalih možete pronaći u rezultatima.

Kad se podvuče crta i napravi objektivna analiza može se reći da se je klasa napravila generalni napredak u odnosu na Prvenstvo Hrvatske kao prethodnu regatu. U Dubrovniku je jedrilo 12 "starih" posada i jedna nova. Razlike u cilju su sve manje, a kontrola jedrilica po jakom vjetru je sve kvalitetnija. Osim spomenutog rasparanog genakera i jedne nagnječene krme kao posljedice sudara zbog lijevih i desnih uzda, nikakve druge štete nije bilo.

Iduća regata jedrit će se 19. i 20. veljače u Biogradu, a očekuje se da će premijerne nastupe imati još nekoliko posada. Možda čak iznenadi i neka posada iz inozemstva...

Ono što je već sad sigurno je to da je Hrvatska flota klase Melges 24 trenutno apsolutni hit i da postaje jedan vrlo ozbiljan projekt kojeg je vizionarski pokrenuo Filip Jurišić. S druge strane, kao posljedica toga nameće se problem logistike svim sadašnjim i budućim organizatorima jer teško će biti izvediv izvorni plan o organiziranju regate u svakom klubu čiji predstavnici jedre u Kupu. Kako flota postaje sve veća tako i logistički zahtjevi postaju sve ozbiljniji i opsežniji... nabrojimo samo one koji su očiti: prostor za spuštanje i dizanje jedrilica iz mora mora biti veći, više vezova mora biti na raspolaganju, parking za trajlere i osobna vozila sve veći, broj ozbiljnih gumenjaka za suce i organizaciju sve veći, broj ljudi uključenih u organizaciju sve veći itd.

U svakom slučaju čestitke klasi i svima uključenima u njen rad, jer hrvatsko jedrenje je trebalo jedan ovakav projekt!

U Dubrovniku se započelo s primjenjivanjem direktnog suđenja na moru. Čak četiri suca vodila su računa o pravilnom provođenju jedriličarskih pravila, tako da neće više biti protesta i saslušanja nakon regate, već će se sve trenutno rješavati na regatnom polju.

U proljetnom dijelu sezone, nakon Biograda, Melgese još očekuju regate u Ičićima 19. i 20. ožujka i u Rovinju 1., 2. i 3. travnja.